PHETCHABURI een oude Koninklijke stad - Reisverslag uit Phetchaburi, Thailand van Paulus Oraile - WaarBenJij.nu PHETCHABURI een oude Koninklijke stad - Reisverslag uit Phetchaburi, Thailand van Paulus Oraile - WaarBenJij.nu

PHETCHABURI een oude Koninklijke stad

Door: P&B

Blijf op de hoogte en volg Paulus

17 Augustus 2015 | Thailand, Phetchaburi

6:00 uur! Opstaan, wassen, aankleden en richting ontbijt. We verlaten vandaag Bangkok. De rugzakken doen we weer om en vertrekken lopend naar het metrostation "zoek oom Piet" (zie ons vorig verslag;)). Met de metro reizen wij naar Bangkok railway station "Hua Lumpong" om de trein van 10.20 uur naar Phetchaburi te pakken. Een andere mogelijkheid dan 3e klas reizen is er die ochtend niet We rekenen op een minimaal 3 uur durende reis met heel veel stops en misschien vertraging. (Ter info: reis Bangkok-Phetchaburi 3e klas kost 34 baht pp (€ 0,92 pp). Stipt volgens het "spoorboekje", vertrekt de trein om 10.20 uur uit Bangkok. Nagenoeg zonder vertraging bereiken we de nog niet door het toerisme ontdekte Phetchaburi ; een oude Koninklijke stad met een lange en vooral interessante geschiedenis.

Geheel bezweet en bedekt onder een rode stof verlaten we de trein. We besluiten om in plaats van naar het hotel te lopen, de taxi (een busje met achter de chauffeur, 2 bankjes) te pakken. E&R (die van het afdingen een sport hebben gemaakt) strikken een taxi chauffeur die ons voor 160 baht (4 personen) naar het hotel brengt, dit terwijl een andere chauffeur niet lager wilde gaan dan 100 baht p.p.). Het hotel hadden we op het oog maar nog niet geboekt. Er zijn kamers vrij! We inspecteren de kamers en de keuze is zo gemaakt. We boeken 1 overnachting en kunnen direct beschikken over 2 kamers. (Kosten 900 baht per kamer met lits-jumaux incl. ontbijt/ca €12 pp).
Hotel ligt aan de voet van de berg waar op de top van de berg een eeuwenoude paleis, de Phra Nakhon Khiri, beter bekend als Khao Wang, staat. We frissen ons op, genieten van het heerlijk Thais eten, regelen een chauffeur (voor weinig) en gaan op weg naar de Phetchaburi Tempel ( er is geen openbaar vervoer naar de tempel).

De Phetchaburi tempel bevindt zich in de Khao Luang grot. Deze grottempel behoort, net zoals o.a. De Thaj Mahal en de Borobudur, tot een van de meest bijzondere heiligdommen van de wereld. Het gebied rondom de tempelgrot wordt bewoond door apen. Om bij de grot te kunnen komen moet je je "angst voor apen" overwinnen. Je moet namelijk tientallen trappen afdalen waar groepen apen naar jou en je tas op de loer liggen... Eenmaal onder aan de trap zijn de apen verdwenen en bevind je je in de eerste ruimte waar een niet te beschrijven serene sfeer hangt. De ruimte wordt op een indrukwekkende wijze verlicht door de zonnestralen die door een enorme gat in het dak van de grot naar binnen schijnt. Verspreid over 3 ruimtes vind je in totaal meer dan tientallen en misschien wel honderden grote, kleine, half verstopte Boeddhabeelden en 1 groot liggend Boeddhabeeld van 18 meter. De kalksteengrot op zich is ook indrukwekkend mooi om te zien. In het dak van de grot zijn, naast 1 hele grote, meerdere kleine openingen waar het zonlicht doorheen komt en hierdoor voor een spectaculaire belichting zorgt.
Naast ons vieren bevinden zich nog geen handvol toeristen in de grot. Al snel bleven wij met z'n vieren over. We genieten nog even van de oase van rust en het schouwspel om ons heen. We verlaten de grot en banen ons wederom een weg langs de apen en gaan op zoek naar onze chauffeur.

Onze chauffeur staat ons op te wachten en brengt ons vervolgens naar de voet van de berg waar het oude paleis Khao Wang staat. Khao Wang betekent 'hemels paleis op de berg'. Dit oude paleis is gebouwd door Koning Rama IV. Er zijn twee manieren om bij het paleis te komen: met de kabelbaan of in de hitte één kilometer bergop wandelen, waarbij je moet uitkijken voor de apen die er wonen. We nemen de kabelbaan naar de bergtop ;). De aapjes staan ons daar al op te wachten en we hebben nog tientallen meters te belopen ... We bezichtigen alles, genieten van het adembenemende uitzicht op Phetchaburi en het landschap er omheen en nemen de kabelbaan terug naar beneden. Steken de straat over en lopen zo ons hotel binnen.

Na ons te hebben opgefrist zijn we op zoek gegaan naar een eetgelegenheid. De dag heeft ons namelijk een stevige trek bezorgd. Tijdens het eten kwam een sms-bericht binnen van een collega over een bommelding vandaag in Bangkok en of hij een sms'je terug kan krijgen. Terug naar het hotel waar we over wifi beschikken en dan zien wij al de andere oproepen hierover in onze inboxen.
Wij zijn erg geschrokken. De rampplek lag nl. op ca 1 km van het hotel af waar wij ons vanmorgen hebben uitgecheckt. We hebben Bangkok op tijd verlaten!

De thuisfront en de collega zijn bericht dat met ons alles goed is en waar wij nu zijn.
Inmiddels is ons hier geadviseerd om niet de grens over te steken naar Birma. Gezien de roerige situatie daar, kan het maar zo zijn dat ertoe wordt besloten om de grens met Birma dicht te gooien. Birma hebben we uit onze reisschema geschrapt.

De vele nog door ons te ontdekken schatten van Phetchaburi bewaren we voor een volgende bezoek. Morgen laten we de stad, de tempels en de apen achter ons en reizen door naar Prachuap Khiri Khan om een paar dagen te relaxen.

Groetjes Paulus en Bens

• 23 Augustus 2015 - 10:40

Tirza:

Leuke blog! Fijn om tijdens de reis de avonturen al te kunnen lezen :)