Natte sokken in KHAO SOK! - Reisverslag uit Surat Thani, Thailand van Paulus Oraile - WaarBenJij.nu Natte sokken in KHAO SOK! - Reisverslag uit Surat Thani, Thailand van Paulus Oraile - WaarBenJij.nu

Natte sokken in KHAO SOK!

Door: P&B

Blijf op de hoogte en volg Paulus

24 Augustus 2015 | Thailand, Surat Thani

Goedemorgen allemaal, hier zijn we weer met een volgend reisverslag.

Vanochtend vroeg hebben we het paradijsje Hat Nao Plao achter ons gelaten en reizen via Khanom naar Surat Thani om van daaruit verder te reizen naar het Natuurreservaat Khao Sok.
We hebben gisteren online een accommodatie gevonden en een reservering geplaatst voor 2 overnachtingen (kosten 1000 baht per nacht per accommodatie inclusief ontbijt a la carte ;)) in de jungle.

Vanaf Surat Thani reizen we per bus door een prachtig groen berglandschap en langs rubberplantages en palmplantages naar de ca.100 km verder gelegen Khao Sok. Na tweeën komen we aan bij het “busstation” in Khao Sok. Het heeft geregend en je voelt hier een andere warmte dan wat we tot nu toe hebben gekend. We charteren een pick-up naar onze accommodatie, een Engels/Belgisch stelletje sluit zich bij ons aan, geven onze rugzakken snel af aan de chauffeuse en stappen met ons vieren in want het begint alweer te druppelen! Het Engels/Belgisch stelletje nam plaats in de laadbak ;). Om 14:45 uur komen we aan bij het Khao Sok Green Valley Resort en checken ons in. We hebben twee huisjes naast elkaar. We laten onze spullen in het huisje en verkennen de omgeving.

Het Khao Sok Green Valley Resort ligt aan de “mainstreet”, op nog geen 200 meter jungle inwaarts van de ingang van het Khao Sok National Park en op nog geen 10 minuten lopen van de rivier Klong Sok. We zitten in de jungle en dat zien en merken we! Kleine vleermuizen vliegen om ons heen. Mooie grote vlinders die van bloem naar bloem vliegen. De planten en bomen die groener dan groen zijn en vele malen groter en hoger zijn dan wat we kennen. De bloemen, de kleuren… Erna en Bens jagen al gauw met hun camera’s achter de vlinders aan en maken de ene foto na de andere van de schitterende flora en fauna om ons heen.

Voordat het donker wordt willen wij ons hebben verkend op de tours en trekking die je vanuit Khao Sok kunt doen. We laten ons informeren door verschillende tour/trekking bureaus (die zijn ter plekke voldoende aanwezig) en via de excursiebalie van Green Valley. We besluiten om de volgende dag de Cheow Lan Lake op te gaan en een hiking door de jungle om vervolgens met een bamboo raft de ferry naar een droge cave te doen. We hebben ook kunnen kiezen voor de spectaculaire “watergrot” Nam Talu Cave, waar je (in “de droge periode”) wandelend door het water en op sommige stukken tot over je middel in het water je weg baant door het grottenstelsel. (Later horen we dat deze grot nu niet bezocht kan worden. Door de heftige regenbuien is het daar nu te diep.) We boeken onze "adventure" voor de volgende dag.

Inmiddels zijn we toe aan een hapje eten. We kiezen er voor om niet in het resort een hapje te gaan eten maar de straat op te gaan, op zoek naar een eethuisje. We lopen de “mainstreet” op, nemen de brug over de Klong Sok en komen een handjevol intiem verlichte eethuisjes tegen en kiezen er een uit. Voor het eerst gedurende onze stay in Thailand worden wij alle 4 culinair teleurgesteld. We lopen terug naar het resort en besluiten om op tijd naar bed te gaan immers morgen moeten wij al vroeg op “expeditie”.

Een tropisch regenbui is ’s nachts losgebarsten en het miezert nog als we wakker worden. Gelukkig hebben wij de regencapes bij ons zegt Paulus ;). Het ontbijt is pas vanaf 07:30 uur. We willen eerst goed ontbijten voordat we om half negen worden opgehaald om aan onze “expeditie” te beginnen. Op de afgesproken tijd staan we alle vier buiten op het terras voor onze huisjes, hoewel we genieten van de frisse ochtend kijken we ook verontrustend naar de lucht en hopen dat we straks, op het meer, geen tropische regenbuien te verduren krijgen. Om half 8 zitten we klaar voor het ontbijt. Het personeel moet nog op gang komen lijkt het. Een paar half slaperige oogjes kijken ons aan als ze de bestelling komt opnemen en dan wil de bestelling ook nog niet vlotten. Gelukkig is er koffie dachten wij, kijkend naar de al compleet opgestelde koffie-/ thee- en sapjestafel. Nee dus! De stekkers van de apparaten zitten niet in de stopcontacten … Er wordt geschrokken gekeken en “het foutje” wordt direct hersteld. Na eerst de verkeerde bestelling bezorgd te hebben gekregen, krijgen we na lang wachten uiteindelijk onze toastjes, gebakken eieren en pancakes. Ondanks het wachten zijn we nog op tijd en hebben tijd over om met de kok te geinen en over onze aanstaande expeditie te praten. Zij verzekert ons dat “on the lake no rain” is, we zijn een beetje gerustgesteld ;)

Ruim op tijd haalt de gids ons op bij het resort voor onze trek en hike avontuur in het Natuurreservaat Khao Sok. Het reservaat herbergt één van de oudste regenwouden van deze planeet, een groot/langgerekt kraakhelder blauw meer (de Cheow Lan Lake) die afgedamd is door de Ratchaprapa Dam, grote diversiteit aan wilde dieren, grottenstelsels en enorme kalksteenrotsen en de Rafflesia kerrii, de op één na grootste bloem ter wereld, met een diameter van 50 tot 90 centimeter.
De trekking begint met een ritje van nog geen uur in een minibus door een adembenemend landschap naar het Ratchaprapa Dam en het Cheow Lan Lake, Het adembenemende landschap in combinatie met een mysterieuze ochtendmis maakt het geheel tot een spectaculair begin van onze tour.

Bij de Ratchaprapa (wat betekent “licht van het Koninkrijk”een passende naam voor een dam gebouwd om elektriciteit te leveren :)) dam aangekomen volgt de verplichte persoonsregistratie bij de pier en de betaling van entreegeld tot het Natuurreservaat van 300 baht p.p. De zon die in het afgelopen uur volledig was doorgekomen verdween weer achter enkele wolken. Onze gids, Jake, keurt de boot die voor ons klaar ligt af, ondanks dat er op dat moment meerdere bootjes van dat formaat met nog grotere groepen dan de onze aan boord het meer op gaan en staat er op dat hij de beschikking krijgt over een grotere longtail boot. Hij informeert ons en zegt geen risico’s te willen lopen op het meer ingeval het weer omslaat. Hij neemt met ons de tour en tijdschema door en vraagt ons om onze regencapes alvast aan te trekken. Intussen is onze boot gearriveerd en kunnen wij instappen. We maken met de longtail boot een geweldige tocht over het meer en raken meer en meer onder de indruk van de schoonheid en het landschap. Helaas zijn wij niet dichter aan de oevers van het meer gaan varen waar de dichtbegroeide jungle begint anders hebben we hierdoor vast meer van het wildlife kunnen zien. Doordat het af en toe flink is gaan regenen en de wind er voor zorgt dat het opspattende water flink de boot in komt hebben we niet aldoor kunnen genieten van de schoonheid en het landschap. Toch is ook dit een geweldige belevenis in ons leven.

Na een klein uurtje varen komen we aan bij een floating rafthouse. De wind is inmiddels gaan liggen en de zon schijnt weer vol op. Het ziet er geweldig uit. Met een stuk of dertig drijvende huisjes drijft het geheel op het kraakheldere meer. Hier gaan we een uur relaxen. Nadat we de schoonheid van dit plekje tot ons hebben genomen en de beelden hebben vastgelegd trekken Erna en Bens hun zwemkleding aan en gaan met de kano het meer op. Paulus kiest voor een verkoelende duik in het kraakheldere Cheow Lan meer en Rene neemt een relaxte plek op de veranda van het Rafthouse in en houdt een wakend oog over ons en onze spullen. De tijd vliegt voorbij en we worden alweer “uit het water” geroepen voor de lunch. Nadat we hebben genoten van een Thaise lunchtafel, varen we met de longtail boat verder over het meer en slaan af waar het meer over gaat in de Klong (rivier) Long waar we op het eindpunt aanleggen bij een tweede rafthouse. Vanaf hier begint de tour naar de Coral Cave. Inmiddels is het weer flink gaan regenen. Aan de rand van het woud zien wij twee bamboe hutjes op paaltjes. We lopen hier naar toe. In de eerste zit een vrouw die naar ons glimlacht en ons bij het passeren een lange houten stok (van dik takkenhout) in de handen drukt. “Take it, you will need it”, zei Jake. En inderdaad het “wandelen” door het oerwoud wordt ons met stok vele malen makkelijker gemaakt! We zijn nog geen 100 meter het oerwoud ingelopen of onze gids, Jake, wijs naar een punt in de toppen van de bomen. “An ape”, zegt hij. Eerst zag je ze bijna niet door het dichte donkergroene bladerdak boven ons maar dan zien wij een soort gibbon (aapmens). Later blijkt dit inderdaad de gibbon te zijn geweest, hier hebben ze hun leefgebied. Verschillende soorten worden met uitsterven bedreigd doordat tropisch regenwoud wordt omgezet in landbouwgebied. Gelukkig voor de gibbon is het Khao Sok National Park beschermd natuurgebied. De regenbuien van de afgelopen dagen hebben het pad drassig en glad gemaakt. De eerste glijpartijen doen zich dan ook al snel voor. We houden elkaar in de gaten en helpen elkaar bij de lastige stukken die afgelegd moeten worden. Gelukkig hebben we geen van allen last van bloedzuigers gekregen of van andere dingen ...
Na een ca 45 minuten hiking door het regenwoud komen we aan bij een binnenmeer. Vanaf hier worden wij en onze gids per bamboe raft overgebracht naar een spectaculair 10.000 jaar oude grot genaamd de Coral Cave. We zijn blij dat we hebben gekozen voor een droge grot :)) Vanaf het water beklim je in de bergwand de treden omhoog naar de donkere grot. Eenmaal binnen deelt onze gids hoofdlampjes aan ons uit. Als we deze aanzetten word je verrast door een schitterend schouwspel van (rots-)formaties stalagmieten en stalactieten en begint onze gids enthousiast over de cave te vertellen. De cave is pas elf jaar terug ontdekt. We wandelen verder door de grot, nemen al het moois in ons op, doen een donatie in de daarvoor bestemde pot in de grot en verlaten de Coral Cave. In de stromende regen stappen we in de bamboe raft en varen over het binnenmeer terug naar het rafthouse om vervolgens in de stromende regen door de jungle ons een weg te banen, langs de inmiddels nog glibberiger geworden paden, terug naar de rivier Klong Long en het meer.

Onze stuurman staat al op de uitkijk naar ons. We stappen met z’n allen gauw in de longtail boot. Het begint steeds harder te regenen en we hebben nog een klein uur varen voor de boeg. In de stromende regen, waarbij het opspattende water van de boot ook nog aan alle kanten over ons heen komt, vaart hij ons over het meer terug naar de pier bij de dam. Onze regencapes heeft ons niet droog kunnen houden.

We moeten nog een uurtje met de bus terug. Compleet doorweekt en "met natte sokken" komen we aan bij het resort waar we warm worden onthaald door het personeel. Na de beleefde groetjes besluiten wij om door te lopen naar ons huisje voor een warme douche en droge kleren om daarna iets te gaan eten. We zijn in het resort gebleven. Inmiddels weten we dat het eten hier voortreffelijk smaakt. Tijdens het eten blijft een vleermuis als een laag vliegend projectiel over ons en om ons heen vliegen. Dit vindt men hier gewoon, maar wij schrikken hier af en toe wel van. Na het eten boeken we via het resort onze plaatsen in de minibus naar Ao Nang. We chillen nog ff na met z’n vieren en geven uiteindelijk toe aan de slaap die ons overmand. De volgende dag zijn onze natte spullen nog niet droog. We pakken de rugzakken weer in en verlaten dit waanzinnig mooi natuurreservaat met haar vele nog niet door ons ontdekte schatten en reizen verder naar Ao Nang,